Peraturan pemakanan untuk gastritis

Gastritis dianggap sebagai keadaan biasa yang menyerang orang dewasa dan kanak-kanak. Rawatan keradangan mukosa gastrik harus lengkap: termasuk ubat-ubatan yang disyorkan oleh doktor, terapi senaman dan gaya hidup yang sihat. Peranan utama dalam terapi patologi diberikan kepada pemakanan pemakanan - diet untuk gastritis dapat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan dan mencegah kemerosotan keadaan pesakit.

Makanan diet untuk gastritis

Pemakanan untuk gastritis: prinsip asas

Diet adalah makanan khas. Ini termasuk makanan, makanan dan minuman yang lembut pada mukosa gastrik dan dapat menyesuaikan intensiti rembesan asid gastrik.

Apabila gastritis belum menyebabkan patologi dinding perut dan menampakkan diri dengan tahap intensiti yang rendah, diet seimbang cukup untuk mengatasi penyakit ini.

Diet gastritis bukan sekadar senarai makanan yang dibenarkan dan dilarang.

Ini adalah pendekatan khusus untuk pemakanan, yang menyiratkan kepatuhan kepada prinsip penting:

  • Sekatan makanan dalam dua hari pertama tahap akut penyakit ini. Sebilangan doktor mengesyorkan untuk menolak makanan sepenuhnya pada jam pertama yang memburukkan lagi keadaan, mengatur hari puasa. Teh lemah yang sejuk dan air mineral dibenarkan. Pendekatan ini akan membolehkan perut "berehat" daripada mencerna makanan dan mengembalikan kecekapan.
  • Dari hari kedua eksaserbasi, diet termasuk oatmeal cair, jeli, kentang tumbuk rendah lemak di dalam air dan telur rebus.
  • Anda perlu makan secara pecahan - dalam bahagian kecil pada waktu siang. Rejimen optimum adalah 5-6 kali makan setiap 3-4 jam. Peningkatan bilangan "pendekatan" dan berehat panjang di antara mereka tidak dibenarkan. Makan pada waktu malam juga tidak dibenarkan - makan terakhir mestilah 3 jam sebelum tidur.
  • Minum cecair (teh, jus, air) harus sekurang-kurangnya setengah jam selepas makan. Air mengurangkan kepekatan jus gastrik, sehingga menyukarkan pencernaan. Ia dibenarkan minum segelas air tanpa gas sebelum makan.
  • Makan makanan tanpa garam bila boleh dan cuba memasak makanan tanpa garam.
  • Hidangan komponen tunggal lebih baik untuk gastritis, di mana beberapa produk tidak dicampur sekaligus. Makanannya mestilah sederhana dan sihat agar perut tidak berlebihan.
  • Dalam proses makan, anda perlu mengunyah setiap gigitan dan setiap sudu secara menyeluruh - makanan akan diproses terlebih dahulu di dalam mulut, dan perut lebih mudah mengatasi pencernaan.
  • Terdapat larangan ketat makanan kering dan makanan ringan dalam perjalanan atau tergesa-gesa.
  • Dalam keadaan akut, larangan itu berlaku untuk semua sayur-sayuran dan buah-buahan mentah.
  • Suhu makanan mestilah selesa, makanan panas atau sejuk akan mengganggu perut lebih banyak lagi.
  • Lebih baik memasak makanan untuk gastritis maksimum 2 hari. Sekiranya makanan disimpan lebih lama, nilai pemakanannya akan hilang dan kebanyakan vitamin yang bermanfaat akan musnah.
  • Makanan yang dimasak hanya boleh disimpan di dalam peti sejuk, sebelum makan, panaskan semula ke suhu yang menyenangkan.
  • Untuk memasak, gunakan hanya produk segar yang dibeli di kedai runcit yang dipercayai. Jika tidak, keracunan makanan dengan keracunan teruk juga boleh ditambahkan pada gastritis.
  • Beri keutamaan kepada produk tanpa bahan pengawet, pewarna, bahan tambahan makanan berbahaya dan penambah rasa.

Pesakit yang menderita gastritis tidak boleh melepaskan aktiviti fizikal. Sebaliknya, bersenam dengan tekanan sederhana, berenang, yoga akan mendorong pencernaan makanan yang cepat. Juga, perhatian khusus harus diberikan kepada gaya hidup sihat - jangan merokok, jangan minum minuman beralkohol, amati rutin harian.

Apa yang anda boleh makan dengan gastritis

Sebarang diet, termasuk untuk radang perut, harus memberi tubuh nutrien dan tenaga yang mencukupi, menyeluruh dan rasional.

Diet penyakit akut mempunyai banyak sekatan, tetapi senarai makanan secara umum adalah luas.

Bubur untuk gastritis

Kashi

Dianggap sebagai makanan yang paling bermanfaat bagi pesakit gastritis. Setiap orang, tanpa mengira bentuk penyakitnya, mesti memulakan pagi dengan bijirin. Mereka tepu dengan karbohidrat, membekalkan tubuh dengan tenaga dan unsur surih, dan kerana kandungan seratnya, mereka meningkatkan fungsi perut dan usus.

  • Oatmeal dalam bentuk serpihan - hidangan nombor 1 dalam senarai makanan yang dibenarkan untuk gastritis. Konsistensi cecair bubur, direbus dalam air atau susu, membantu melegakan kekejangan perut dan melegakan keradangan. Oatmeal digunakan sebagai lauk atau pencuci mulut, menambah gula, buah-buahan yang dibenarkan dan buah-buahan kering.
  • Semolina - cepat merebus dan mempunyai konsistensi berlendir, mendorong pemecahan karbohidrat, lemak dan protein yang dipercepat.
  • Millet. Bubur millet kasar walaupun selepas dimasak, jadi lebih baik membawanya dalam jumlah kecil, dan sekiranya gastritis hiperasid, ia harus dibuang.
  • Nasi adalah bijirin lembut yang, setelah mendidih, membentuk lendir yang menyelimuti dinding perut. Anda boleh makan bubur nasi tumbuk dengan gastritis yang memburuk dengan keasidan rendah dan tinggi. Sekiranya penyakit ini disertai dengan sembelit, anda tidak boleh makan nasi.
  • Bubur barli menyelimuti selaput lendir perut dengan baik. Tetapi anda perlu memasaknya dengan betul - rebus di dalam air, menunggu bijirin benar-benar mendidih sambil mengekalkan konsistensi cecair pinggan.
  • Buckwheat adalah ubat mujarab untuk keasidan yang tinggi. Soba yang dimasak dalam bentuk sup susu berguna; kaya protein dan zat besi.
  • Bubur gandum dibenarkan dalam tahap pengampunan penyakit ini, kerana biji-bijian keras dicerna dengan buruk dan mengganggu perut. Semasa memasak, mereka mencapai mendidih yang lengkap dan bubur yang konsisten.
Sup nasi dan susu untuk gastritis

Kursus pertama untuk gastritis

Sup yang termasuk dalam makanan harus dimasak dalam kuah yang lemah. Tulang, daging berlemak dan rempah tidak digunakan dalam memasak. Bahan-bahan untuk sup harus dicincang halus, dicincang dengan baik. Untuk hidangan yang lebih pekat, anda boleh menambah tepung gandum panggang. Sup berlendir diperoleh, dimasak berdasarkan tepung gandum dan beras, dengan penambahan sayur, tetapi bukan mentega.

Apa yang harus dimakan dengan gastritis dari kursus pertama:

  • Sup nasi dan susu dengan sup sayur;
  • Sup kentang dengan wortel dan minyak zaitun;
  • Sup lendir beras dengan daging tanpa lemak dan pasli;
  • Sup ayam dengan wortel, kentang dan dill;
  • Sup puri labu di dalam air atau sup sayur;
  • Sup ikan bertengger rendah lemak dengan pasli dan wortel;
  • Borsch sup daging sapi - bit rebus dan masukkan ke dalam pinggan setelah dimasak.

Dengan menghubungkan khayalan dan menggabungkan jenis produk yang dibenarkan untuk gastritis, anda boleh menyediakan pelbagai sup - lazat dan sihat.

Ikan dan daging untuk gastritis

Ikan dan daging ketika gastritis

Ikan dianggap sebagai pembekal utama protein dalam badan, selain itu, dagingnya cepat dicerna dan tidak membebani sistem pencernaan. Asid lemak tak jenuh Omega-3 memulihkan epitel perut yang rosak dan bertindak sebagai antioksidan.

Manfaat ikan untuk gastritis bergantung pada kandungan lemaknya dan bagaimana ia dimasak. Diizinkan untuk makan hanya jenis ikan rendah lemak: pollock, hake, pike hinggap, navaga, lemon sea dan flounder. Produk harus dimakan hanya selepas rawatan panas, kecuali menggoreng. Ikan boleh dikukus dan di dalam periuk perlahan, dimakan rebus, dibuat kuih ikan kukus, bebola daging, soufflé dan sup ikan.

Ikan masin untuk gastritis dilarang, tetapi dalam pengampunan, hanya dibenarkan makan sedikit herring buatan sendiri. Dalam kes ini, anda boleh mengawal jumlah garam dalam produk secara bebas dan tidak membahayakan perut.

Daging adalah berat dan sukar untuk dicerna oleh badan. Tetapi makanan daging pemakanan secara sederhana akan membantu memulihkan mukosa gastrik melalui pengambilan protein. Daging yang dibenarkan termasuk arnab, ayam belanda, ayam dan daging lembu. Tetapi dengan satu syarat: produk mestilah rendah lemak dan tidak digoreng. Lebih baik merebus atau mengukus daging sebelum digunakan; pada tahap pengampunan, dibenarkan makan produk daging panggang. Lebih baik menggiling daging menjadi daging cincang - dengan cara ini dicerna lebih cepat - dan menggunakannya untuk memasak potongan daging, bebola daging, zraz, ladu, bebola daging.

Doktor menasihatkan untuk tidak mencampurkan daging dengan makanan lain, jika tidak, perut mungkin tidak dapat mengatasi hidangan tersebut.

Sayur-sayuran untuk gastritis

Sayuran

Sayuran mentah hanya boleh dimakan hanya dalam tempoh pengampunan penyakit. Pada masa yang sama, ahli gastroenterologi menasihatkan untuk menyimpan buku harian makanan untuk memperhatikan tindak balas badan terhadap setiap spesies. Sayur-sayuran tidak boleh mengandungi serat kasar yang merengsakan dinding perut. Mereka perlu direbus atau direbus.

Apa yang anda boleh makan untuk gastritis:

  • Sayuran oren dan merah - labu, labu, wortel, lada kuning, tomato kuning, bit dan kentang merah;
  • Sayuran hijau - tauge Brussels, asparagus, paprika, kacang polong dan bawang muda;
  • Putih dan ungu - Terung, kembang kol, bunga lawang dan kentang.

Sayuran hijau harus terhad untuk gastritis berasid. Di luar keadaan patologi yang teruk, anda boleh makan timun, dikupas dan parut. Sayur-sayuran boleh digunakan untuk membuat bukan hanya sup, tetapi juga kentang tumbuk yang enak, souffle, lauk pauk, rebus dan kaserol.

Buah, beri, tembikai

Senarai "buah" yang harus dilakukan dan tidak boleh dilakukan untuk gastritis,Buah-buahan, beri, tembikaimerangkumi buah-buahan ini:

  • Epal. Dengan keasidan perut, anda harus membeli varieti manis sahaja dan memakannya tanpa kulit dan biji. Epal yang dipanggang dianggap sebagai makanan diet - mereka mengandungi sejumlah besar vitamin dan pektin, yang meningkatkan pencernaan dan meningkatkan kesihatan.
  • Pisang. Produk sejagat untuk sebarang bentuk gastritis. Walau bagaimanapun, pada peringkat akut, anda tidak boleh makan lebih dari satu pisang sehari: separuh pada waktu pagi dan petang. Hanya buah dengan kulit kuning muda yang sesuai untuk makanan - pisang yang terlalu matang dan hijau boleh menyebabkan rasa berat dan tidak selesa di perut.
  • Pir. Mereka dianggap sebagai produk yang tidak berbahaya dan berguna untuk sistem pencernaan. Mereka menormalkan fungsi usus dan membuang toksin.
  • Tembikai dan tembikai. Dalam jumlah kecil, tembikai dapat dimasukkan ke dalam diet, tetapi bukan jenis awal. Hanya buah-buahan yang dijual pada akhir bulan Ogos yang sesuai untuk makanan - mengandungi lebih sedikit nitrat.
  • Raspberry. Anda boleh makan secara sederhana dalam bentuk parut, sangat berguna dengan keasidan perut yang berkurang. Beri menebus kekurangan vitamin dan mineral B.
  • Ceri manis - dibenarkan untuk sebarang jenis patologi perut.

Semua buah dan buah segar mengandungi asid, yang boleh merengsakan lapisan perut. Senarai di bawah merangkumi buah-buahan yang paling selamat. Tetapi lebih baik jika mereka dirawat dengan panas sebelum dimasukkan ke dalam diet.

Anda boleh membuat minuman buah-buahan, jeli dan kompot yang enak dari beri, bakar pir dan epal. Terdapat pengecualian untuk patologi dengan rembesan yang tidak mencukupi - pesakit ini boleh makan sitrus, buah beri dan buah dalam bentuk mentahnya. Untuk mengelakkan penapaian, lebih baik memakan buah secara berasingan dari kursus pertama dan kedua.

Produk tenusu dan telur

Susu dan Telur

Produk tenusu mesti dimasukkan ke dalam diet untuk gastritis. Susu utuh sebagai minuman bebas dimakan secara sederhana - sukar untuk dipecah dan memerlukan masa yang lama untuk dicerna. Lebih baik menambahkannya ke teh, bijirin dan sup. Susu kambing akan berguna untuk gastritis. Ia dipercayai dapat melegakan keradangan organ dalaman.

Curd juga bagus. Casseroles, cheesecakes dan lum lazat dibuat daripadanya. Sekiranya anda mahu, anda boleh makan keju kotej segar - gosokkannya melalui ayak halus.

Keju keras dibenarkan dalam dos minimum - ringan dan tanpa garam. Produk yang dibenarkan termasuk susu panggang dan krim masam rendah lemak, yogurt dan acidophilus.

Omelet kukus dibuat dari telur, direbus, tetapi tidak direbus keras, dan tidak lebih dari satu telur setiap hari.

Tepung dan gula-gula

Crouton dan roti putih basi mempunyai kesan yang baik pada membran mukus perut. Keropok boleh direndam dalam teh lemah. Setiap hari, dibenarkan menambahkan kuki yang tidak dimasak tanpa coklat atau roti yang tidak dimasak ke dalam diet. Sebagai lauk, anda boleh menggunakan pasta dan mi.

Manisan yang dibenarkan:

  • Sayang;
  • Puding semolina;
  • Buah manis buatan sendiri diawetkan;
  • Kuih curd;
  • Jeli buah semula jadi;
  • Buah kering bukan berasid berusia di dalam air suam.
Jus buah-buahan dan sayur-sayuran yang dibenarkan

Minuman

Untuk gastritis, jus buah dan sayur berikut dibenarkan: dari jus epal manis, ceri, pir, pic, kubis, tomato dan kentang. Jus harus dicairkan dengan air sejuk dan diminum suam.

Kaldu rosehip, teh hijau, teh hitam lemah dengan susu, kompot, air mineral, jeli berguna untuk masalah perut.

Jangan lakukan gastritis

Pemakanan yang betul dalam keradangan melibatkan mengelakkan makanan yang menjengkelkan dinding perut, menghalang pencernaan dan menyebabkan penapaian berlebihan. Untuk sebarang bentuk gastritis, perkara berikut dilarang:

  • Rai dan roti yang baru dibakar;
  • Goreng kentang goreng;
  • Semua kuah lemak yang kuat;
  • Okroshka;
  • Borsch klasik dengan tomato dan goreng;
  • Hidangan goreng dengan daging dan ikan;
  • Daging asap, sosej dan sosej;
  • Spesies ikan berlemak, termasuk dalam tin;
  • Keju keras masin pedas;
  • Bar curd berlapis;
  • Krim dan krim masam tinggi lemak;
  • Ais krim;
  • Kek dan pastri;
  • Anggur dan jus daripadanya;
  • Kubis;
  • Lobak dan lobak;
  • Bawang;
  • Semua jenis cendawan;
  • Kekacang;
  • Rutabaga;
  • Sayuran dalam tin, acar dan acar;
  • Kacang dilarang untuk gastritis
  • Kopi - diseduh dan segera;
  • Teh yang sangat diseduh;
  • Kvass soda dan roti;
  • Coklat dan coklat;
  • Minuman dengan chicory;
  • Alkohol;
  • Kacang dan biji;
  • Halia dan rempah panas;
  • Semua jenis sos, mayonis, mustard, lobak
  • Salo;
  • Margarin, lemak gula-gula dan mentega masin.

Semasa membuat diet, adalah mustahak untuk menjalankan diagnostik untuk menentukan tahap keasidan dan fungsi sekresi perut. Dengan cadangan diet umum, makanan untuk gastritis dengan keasidan tinggi dan rendah dapat berbeza dengan ketara.

Diet # 1

Ini adalah diet gastritis asid tinggi. Tujuannya adalah untuk melindungi selaput lendir dari perengsa mekanikal dan kimia. Hilangkan atau hadkan makanan yang dapat merangsang pengeluaran asid gastrik aktif.

Jadual diet nombor 1 mengenakan pantang larang pada makanan kasar, pedas, "sokogonny", daging asap, makanan masin. Pinggan mangkuk disajikan dengan baik, dikukus atau direbus. Pembakar dibenarkan, tetapi tidak ada kerak. Sebagai tambahan kepada item yang dilarang di atas, senarai ini merangkumi:

  • Pastri, puff;
  • Bubur yang diperbuat daripada millet, jagung, yak, barli mutiara;
  • Borsch, sandiwara;
  • Hijau - Bawang Putih, Sorrel dan Bayam
  • Buah dan beri yang masam, belum masak, kaya serat;
  • Telur rebus dan rebus;
  • Kefir dan susu panggang yang ditapai;
  • Semua jenis buah sitrus.

Dietnya lengkap, ia merangkumi jumlah zat optimum yang diperlukan untuk fungsi normal organ dan sistem manusia, memperbaiki keadaan perut.

Diet # 2

Direka untuk diet pesakit dengan gastritis hypoacid. Bentuk penyakit ini disertai dengan fungsi sekresi gastrik yang berkurang. Tujuan diet adalah untuk merangsang proses rembesan, tetapi pada masa yang sama melindungi selaput lendir dari rangsangan mekanikal. Makanan yang boleh menyebabkan penapaian di perut dan usus, serta hidangan yang sukar dan lama dicerna, dilarang. Makanan dengan pelbagai bahan cincang dan kaedah memasak yang berbeza dibenarkan - rebus, rebus, panggang, goreng sederhana. Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan serat ditunjukkan parut.

Jangan lakukan gastritis asid rendah:

  • Bubur barli mutiara, millet, jagung dan barli - terhad;
  • Sup dengan susu;
  • Kursus kacang polong dan kacang pertama;
  • Daging dan unggas kasar dan berserat;
  • Ikan masin dan salai;
  • Sayuran mentah dan tidak dicuci;
  • Jenis buah beri dan buah kasar dalam bentuk mentahnya;
  • Tarikh dan buah ara;
  • Krim masam, produk tenusu dengan kandungan asid tinggi - terhad;
  • Telur rebus.

Diet ditetapkan untuk tempoh pemburukan penyakit. Ketika proses keradangan memudar, mereka secara beransur-ansur beralih ke diet biasa, tetapi rasional. Sekatan masih berlaku untuk makanan yang dapat memperburuk patologi dan berat perut.

Gastritis adalah salah satu daripada beberapa patologi yang boleh dirawat dengan diet yang dirancang dengan baik. Anda harus bersabar, mempertimbangkan semula gaya hidup anda dan melihat kesihatan anda dengan lebih dekat.

27.11.2020